Waarom neemt Amerika de gevangenen zelf niet op?

Er worden 80 gevangenen vrij gelaten uit Guantanamo Bay. Daarvan kunnen 50 niet terug naar hun eigen land omdat dat voor hen te gevaarlijk is. Nu is Amerika op zoek naar landen die bereid zijn deze gedetineerden op te nemen.

Wat is de reden waarom ze ze zelf niet opnemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Die gevangenen moeten worden vrijgelaten omdat er geen bewijzen zijn om ze te veroordelen. In een democratie is iemand onschuldig tot bewezen wordt dat ze schuldig zijn. Deze mensen zijn jarenlang gemarteld in Guantanamo Bay. Als ze geen terroristen waren is best mogelijk dat ze alsnog (terroristische) wraakgedachten hebben ontwikkeld. Alleen heiligen en mensen met een sterke achterban (familie, vrienden, uitzicht op terugkeer in de maatschappij) zullen misschien zonder hulp van buitenaf kunnen terugkeren naar een normaal leven. Ieder ander moet professionele begeleiding hebben. We vinden allemaal dat dat meisje die jarenlang werd opgesloten door haar vader in de kelder in Oostenrijk zo zielig en vinden het normaal dat zij psychische opvang nodig heeft. Stel je voor dat (een deel van) deze mensen nooit een terroristisch plan of gedachte had. Verdienen zij dan niet eenzelfde nazorg. En om ze nu als criminelen te bestempelen vind ik niet kunnen want ze zijn niet veroordeeld. Misschien was een (deel van hen) op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats.
Dat ze in de gaten worden gehouden en ondertussen geholpen worden weer te functioneren in de maatschappij moet als een geheel samengaan.
Dat het niet in Amerika kan is logisch, die mensen zullen eeuwig een diepe argwaan koesteren tegen alles wat Amerikaans is, lijkt me niet veilig voor hen noch voor de Amerikanen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eigelijk is het heel simpel: Nederland heeft jarenlang aangedrongen op de sluiting van het gevangenkamp – ligt er daarom ook een rol voor ons land bij de opvang van de ex-gevangenen?

Als je nagaat dat de VS de gevangen uit het oorlogsgebied heeft gehaald waar meer dan alleen de V.S hun oorlog voerde. (Misschien pijnlijk te horen, maar het is niet alleen de oorlog van de V.S...) En dat bijna de hele Europese unie aandrong op sluiting, zal er ook wel enige tegemoetkoming moeten zijn.

De gevangen zijn stuk voor stuk zéér gevaarlijk, althans zo worden ze bestempeld. Velen zitten zonder proces al jaren vast (gemarteld) en dus moet je niet verwachten dat deze bij vrijlating zich content voelen met het beleid, zij keren zich tegen de gastheer van Guantanamo Bay.

Daarom moeten ze elders onder zware bewaking staan (ook zonder proces....) En als ze nou verdeeld worden over de hele wereld is er geen haan die er naar kraait dat uiteindelijk deze mensen nog steeds zonder proces vastzitten.

Okey, ze zitten niet meer in Guantanamo Bay.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rare lotus, het lijkt wel of ik Bush hoor praten.
Jij bent ook gevaarlijk )(zonderbewijs en zonder proces)
Dan schieten ze zich zelf in de voet... Ze kunnen geen illegale praktijken uitvoeren zoals ze dat wel kunnen daaro... En dan krijgen ze tegenwerking van de inwoners van het land zelf en de rest van de wereld... Het is afschuwelijk wat ze gedaan hebben daar... En het is zomaar niet opgelost... Mensen die daar gezeten hebben, die hebben zo´n wraakgevoelens naar amerkia, dat ze allemaal terreur zouden willen gaan uitoefenen om gerechtigheid te maken... Hun leven is totaal kapot gemaakt door de martelingen (zoek maar eens op wat waterboarding is en dan weet je wat dat is) en omdat hun leven kapot is, hebben ze niets meer te verliezen...

En de wereld is het meest bang voor personen die geen angst kennen... Want die noemen ze dan meteen terroristen, niet omdat ze zijn zijn, maar omdat iedereen er terror voor heeft, voor zo´n persoon...

Ze kunnen die niet opnemen, als ze dat zouden kunnen dan deden ze dat wel... Wordt vervolgt, want dat is nog niet opgelost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gevangenen hadden al veel eerder een eerlijk proces moeten hebben en de VS heeft hen dat steeds onthiouden en zich gedragen tegen tegen het internationale oorlogsrecht.
Als de USA voor een rechter zouden moeten verschijnen, dan zou wel eens uit kun komen hoe dubieus (=fascistisch) de rol van de USA is geweest en dan zijn de rapen gaar. Nederlnad moet geen gevangenen opnemen en de rotzooi achter de USA opruimen.Laat ze maar kennismaken met het feit, dat de USA martelt en het recht verkrackt. Land van de vrijheid... poehhhh

Toegevoegd na 3 minuten:
Slects een heel klein deel kan niet naar huis, omdat ze daar gevaar lopen. De rest vormt een bedreiging voor de USA, omdat ze een boekje kunnen opendoen over het handelen van de USA of omdat ze inderdaad zo vol wrok zitten, dat ze op wraak uit zouden zijn.