Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op hifi.startpagina.nl

Levensduur Bandrecorderbanden

Ronald1860
22 Apr, 2004 09:27

hallo

ik heb laast een partij Bandrecordenbanden gekocht van BASF. mijn vraag is hoelang gaan die banden nou precies mee want, laast zag ik een stuk in de homestudio dat deze ongeveer 30jr mee kunnen gaan nou zitten er ook banden bij die van begin 1970 zijn en als ik op die opneem klinken ze gewoon nog goed.

wel zijn ze lichtbruiner gekleurd t.o.v. Maxell banden die gewoon zwart zijn geeft dit ook iets van de staat van de banden aan want qua geluid merk ik er zelf niks van.

wie kan me meer vertellen over dit en wat geeft dat kleurverschil aan en wat is de beste opslagmethode voor banden. ze zitten nu in de originele kartonnen dozen.

MVG Ronald

Bewerkt 01 Nov, 2011 16:38
Ruud
22 Apr, 2004 14:56

De weekmakers in bandrecordeband zijn niet stabiel en dat heeft tot gevolg dat banden een relatief korte levensduur hebben. De door Homestudio genoemde 30 jaar is erg optimistisch. Ik kocht in het begin van de 70-er jaren nogal wat banden. Na een jaar of 20 was het gros (van de back-coated) ervan niet meer fatsoenlijk door de recorder te krijgen (Revox A77 HS en een Braun TG1000). Afgezien van poeieren gaan de banden op den duur ook “plakken” en dan loopt dat kort gezegd niet meer lekker langs de koppen en bandgeleiders en dat hoor je. Destijds heb ik een en ander haastig digitaal gemaakt en vrachten van die ellende naar de chemokar moeten brengen. Het een en ander was alleen nog met een hoop kunst en vliegwerk door beide machines te krijgen.

ronald1860
22 Apr, 2004 15:01

ook van het poederen waar met name BASF om bekend staat heb ik geen last en kleven al helemaal niet. geeft de kleur van het lint wat aan??

Ruud
22 Apr, 2004 15:09

Wat bedoel je met het “lint”? De aanloopband?

ronald1860
22 Apr, 2004 15:48

nee de band zelf

Ruud
22 Apr, 2004 22:57

Ik denk niet dat de kleur iets zegt over de status van het materiaal.

ronald1860
23 Apr, 2004 15:33

ik heb altijd gedacht dat de kleur iets van de staat van de band aangaf. nu weet ik dus dat dat niet zo is.

Bedankt!

Robert J Zwart
24 Apr, 2004 23:54

Ik denk niet dat het uitmaakt hoe de kleur is, de donkere band is rond de jaren 80 en de bruine is meestal uit de jaren 70 of eerder. Dat heeft te maken met het productieproces. Millieu vriendelijk misschien? Banden worden slecht door gebruik en invloeden van buiten. Groetjes Robert

Ruud
25 Apr, 2004 12:39

Banden worden voornamelijk slecht vanwege de instabiliteit van de weekmakers. Banden die je niet gebruikt worden ook slecht (in bepaalde opzichten worden ze nog sneller slecht dan banden die zo nu en dan worden gebruikt en/of zo nu en dan worden omgespoeld).

Robert J Zwart
25 Apr, 2004 14:38

Óók helemaal waar!